8 жовтня 2026, 10:28

​В Україні змінили правила підтвердження трудового стажу для виходу на пенсію - ПФУ

ПФУ вже не може вимагати паперових документів для підтвердження стажу, якщо відомості є у реєстрах, а деякі періоди роботи зарахують без сплати внесків.

Автор: Светлана Романенко

​В Україні змінили правила підтвердження трудового стажу для виходу на пенсію - ПФУ

З 2 серпня 2026 року в Україні діють нові правила підтвердження страхового стажу при призначенні та перерахунку пенсій. Наразі ПФУ не має права вимагати у людини паперові документи, якщо необхідні відомості вже містяться у державних електронних реєстрах чи інформаційно-комунікаційних системах. Про це нагадали у Головному управлінні Пенсійного фонду України у Луганській області.

Зміни передбачені Законом України від 9 квітня 2026 року №4851-IX. Якщо потрібна інформація є в електронних системах, додатково підтверджувати її не потрібно. За відсутності даних у реєстрах ПФУ має повідомити про це та вказати на необхідність надати документи, якщо вони є. Таке повідомлення надійде через власний електронний кабінет на веб-порталі ПФУ.

Для періодів роботи до введення персоніфікованого обліку основним підтвердженням стажу залишається трудова книжка. За її відсутності або неточних даних можуть використовуватись:

- відомості з Реєстру застрахованих осіб;

- довідки та виписи з інформаційних систем підприємств;

- документи про зарплату;

- підтвердження банківських операцій з нарахування чи виплати заробітку;

- посвідчення, письмові трудові договори та угоди з відмітками про їх виконання;

- інші документи з місця роботи, служби, навчання та документи їх архівів.

Також стаж можуть підтвердити не менше двох свідків, які працювали разом із заявником. Ще один варіант - рішення суду про встановлення факту трудових відносин та характеру виконуваної роботи.

Крім цього, законодавство захищає працівників від втрати стажу через дії роботодавця. У страховий стаж можуть зараховуватись періоди роботи, за які внески фактично не було сплачено. Роботодавець може мати заборгованість із страхових внесків або єдиному внеску, але повинен подати звітність за відповідний період, де нарахування підтверджено у розмірі не менше мінімального страхового внеску. Тобто людина не повинна втрачати роки роботи лише тому, що роботодавець нарахував внески та звітував, але не перерахував їх.

Як раніше Dialog.UA повідомляв, у 2027 році вийти на пенсію у 60 років зможуть українці, які мають щонайменше 34 роки страхового стажу, а з 2028 року — 35 років.

Також нагадаємо, що деяким пенсіонерам необхідно пройти фізичну ідентифікацію до 31 грудня 2026 року, інакше нарахування пенсійних виплат у 2027 році може бути призупинено.

Останні новини